מהו העדר ניגוד עניינים בהליך הבוררות?

תוכן עניינים

הליך הבוררות מהווה אלטרנטיבה יעילה ונוחה ליישוב סכסוכים, הן בגלל האפשרות להגיע להסכמה רחבה והן בגלל האפשרות להכריע את הדין. אחד האלמנטים הנוגעים לבחירת הבורר הוא העדר עניינים בהליך הבוררות, בו נעסוק בהרחבה במאמר שלפניכם

 

מהו הליך הבוררות?

שגרת החיים מזמנת לנו לא אחת מחלוקות וסכסוכים כאלו ואחרים, כאשר הדרך המקובלת והנפוצה לפתור אותם, היא כמובן באמצעות מערכת המשפט. לאור העומס הרב והבירוקרטיה המסורבלת בניהול התהליך המשפטי, קמו להן מספר אלטרנטיבות נוחות ויעילות ליישוב סכסוכים וביניהן – הליך הבוררות.

הליך הבוררות מאפשר את הכרעת הסכסוכים והמחלוקות בין הצדדים על ידי בורר המוסכם על הצדדים המידיינים, כאשר הסכמה זו יכולה להיות לפני פרוץ הסכסוך או לאחריו. במסגרת ההליך ניתן יהיה להגיע לפתרון מוסכם על כולם או להכרעה חד צדדית של הבורר, כאשר בשני המקרים, ניתן יהיה לאשר את הכרעת השופט בבית המשפט ולתקף אותה כפסק דין.

 

מי יכול לשמש כבורר?

על פי חוק הבוררות, כל אדם יכול לשמש כבורר במסגרת הליך הבוררות בין הצדדים, גם אם אין לו הכשרה וידע מעמיק בהוראות החוק. יחד עם זאת, בכדי ליישב את הסכסוך בצורה המקצועית ביותר, מומלץ לבחור בורר מקצועי ומנוסה בתחום, בעל הבנה מעמיקה בהוראות החוק ובמקרה הספציפי נדון, כפי שתוכלו למצוא אצל המוסד הישראלי לבוררות עסקית.

 

כיצד בוחרים בורר?

לבחירת הבורר קיימת חשיבות רבה פתרון יעיל ומקצועי של הסכסוך ובהתאם לכך, בחירת בורר צריכה להיעשות על פי מאפיינים אישיים, דוגמת יושר והגינות, כמו גם סמכותו המקצועית, היכרותו את התחום הנדון והסכמה משותפת של הצדדים כי כן מדובר בגורם המתאים ביותר לפתרון הסכסוך.

בהסכם הבוררות, בו הצדדים מעלים על הכתב את נכונותם לפתוח בהליך הבוררות, כמו גם את פרטי המקרה עצמו, חשוב יהיה לציין מספר שמות של בוררים מועמדים וזאת בכדי להימנע ממקרים כמו פסילת הבורר עקב ניגוד עניינים.

 

מהו העדר ניגוד עניינים בהליך הבוררות?

הבורר נדרש להכריע בין הצדדים המידיינים ובכדי להגיע להכרעה אמיתית והוגנת, מן הראוי כי הבורר יהיה נטול שיקולים זרים וחף לחלוטין מאינטרסים שונים, העלולים להשפיע על החלטתו לטובת מי מהצדדים.

אמנם הצדדים יכולים לבחור בבורר המכיר ו/או נמצא בקשר עם אחד מהצדדים המעורבים בדיון, אך הדבר צריך להיות גלוי וברור עוד בתחילת ההליך ולא באמצעו. יחד עם זאת, ההמלצה הרווחת היא למנות בורר אשר אינו מכיר היכרות מוקדמת את אחד הצדדים.

 

לסיכום

הליך בוררות מהווה אלטרנטיבה ליישוב סכסוכים ובמסגרתו, ניתן יהיה להגיע לפתרון מוסכם על כולם או להכרעת הבורר. בהתאם לכך, לבחירת הבורר קיימת חשיבות מהותית ולכן, מומלץ לוודא כי לבורר לא קיימת היכרות מוקדמת ו/או קשר כלשהוא עם אחד הצדדים המידיינים, דבר היכול להוות ניגוד עניינים בהליך הבוררות.

המכון לבוררות עסקית

מידע נוסף
ראייה ממוחשבת בתעשיית הרכב

בדיקת איכות אופטית של פינים בלוח מעגלים מודפסים עם מצלמה חכמה תלת ממדית חוסכת זמן ומגבירה את הפרודוקטיביות. בדיקת איכות אופטית של פינים בלוח מעגלים

גן לאירוע השקה

פלה בידכם הזכות לארגן את אירוע ההשקה הבא שלכם? מעולה, שכן המחמאות בהמשך תזרומנה רק אליכם. ארגון של אירועים כולל ואפשר להגיד שמתחיל בבחירת מקום