מהי התחדשות עירונית – תמ"א 38

תוכן עניינים

תמ"א 38 או התחדשות עירונית הוא שם כולל להתערבות של הרשויות באזור שבו הבניינים התדרדרו עם השנים ויש לחדש אותם, לשפר ולשדרג את מערך התשתיות או המגורים שלהם. המאמר יעסוק בהתחדשות עירונית.

 

מהי התחדשות עירונית?

לפני יותר מ-40 שנה קבעו בארץ חוק המחייב עמידות של מבנים חדשים לרעידות אדמה. ב-2,005 נקבע חוק המחייב לחזק מבנים ישנים לאותה מטרה הנקרא תמ"א 38. החוק מורה לחזק ולשפץ את כל המבנים שנבנו לפני 1,980 כדי שיעמדו ברעידת אדמה. מצב זה הביא לכך שרבים מהתושבים נהנו מהזכות לשפץ את בית המגורים שלהם, לשפר את המראה החיצוני של הבניין בו הם מתגוררים וזו הייתה גם הזדמנות עבורם לשפץ את הדירה ואחר כך למכור אותה בערך הרבה יותר גדול מאשר הייתה לפני השיפוץ, להשכיר את הדירה במחיר סביר או להמשיך ולהתגורר בדירה משודרגת. למעשה בהתחדשות עירונית השיפוץ לא רק כולל שיפור תשתיות, אלא גם ניתן להוסיף מעליות לבניין, לסגור קומות, להוסיף קומות, להוסיף ממ"דים ועוד. הזכויות לכל אלו ניתנות לדיירים כאשר מתאימים את בנייני המגורים לסביבה. כלומר, ההתחדשות העירונית באה לידי ביטוי לא רק מבחינה בטיחותית והזדמנות לשפץ, אלא גם כדי להפוך לחלק מהעיר במראה החיצוני. ביחד עם זאת, חיזוק הבניינים חייב לעמוד בתקנות המורות על עמידות בפני רעידות אדמה.

 

מהם היתרונות של התחדשות עירונית?

כאשר עושים התחדשות עירונית למבני מגורים חיזוק היסודות שלהם מקנה הגנה אופטימלית לרעידות אדמה, הדיירים מקבלים זכויות מסובסדות ויכולים למכור אותם ברווח. מדובר על שיפות בתוך ומחוץ למבנה הכולל תוספת של מקומות חנייה, החלפת תשתיות, חיפויים, תוספת שבילים ודרכי גישה, הקצאת מקום לגינה, תוספת בניית מעליות, צבע וכל אלמנט אחר המשפר את חזות השכונה על מנת לשפר את חזות העיר. אך היתרון הגדול מבניהם הוא עלייה משמעותית בשווי מחיר הדירות של כ-30% מהערך הקיים. בכל הקשור למכירת או השכרת הדירה לאחר התחדשות עירונית מומלץ לפנות לעורך דין מקרקעין או נדל"ן על מנת לערוך חוזים, לקבל ליווי וייצוג מקצועי בעריכת חוזים ובהבנת כל האמור לעיל בעין מקצועית. עורך דין יוני לוי העוסק בתחום זה יוכל לסייע לכם בכל הקשור להתחדשות עירונית.

 

מהו התהליך של התחדשות עירונית?

כאשר פותחים בתהליך של התחדשות עירונית הדיירים ובעלי הדירות נפגשים עם היזמים כדי להבין במה התכנית כרוכה, מהן הזכויות והחובות שלהם, כיצד הם יממשו את התכנית ומהו לוח הזמנים שלה. לאחר כ-30 יום מהסכמת הדיירים החברה המבצעת תבצע מבדקים הנדסיים לבניין ותבדוק את כל ההליכים המשפטיים הנוגעים לתהליך. התכנית המוגשת לדיירים צריכה לכלול את כל התוספות והשיפוץ עליו סוכם עם היזם ולאחר מכן לקבל אישור של הוועדה המקומית להתחדשות עירונית ברשות המקומית. לאחר כשנה ממתן האישור ניתן להתחיל בשיפוץ.

Building

מידע נוסף
ראייה ממוחשבת בתעשיית הרכב

בדיקת איכות אופטית של פינים בלוח מעגלים מודפסים עם מצלמה חכמה תלת ממדית חוסכת זמן ומגבירה את הפרודוקטיביות. בדיקת איכות אופטית של פינים בלוח מעגלים

גן לאירוע השקה

פלה בידכם הזכות לארגן את אירוע ההשקה הבא שלכם? מעולה, שכן המחמאות בהמשך תזרומנה רק אליכם. ארגון של אירועים כולל ואפשר להגיד שמתחיל בבחירת מקום