מה הקושי בטיפול בגליובלסטומה ואיך מתמודדים

תוכן עניינים

גליובלסטומה הינו גידול סרטני ראשוני אגרסיבי במוח והוא מהגידולים הממאירים השכיחים ביותר במוח. מדובר בגידולים שהתפתחו בתאי הגליה והם יכולים להופיע בכל מקום במוח וגידולים מסוג זה אינם שולחים גרורות אל מחוץ למוח. קצב ההתפתחות והצמיחה של גידולים אלו מהיר במיוחד והדבר מהווה אתגר גדול בטיפול בהם. במאמר זה נרחיב לגבי קשיים נוספים בטיפולים השונים ואופן ההתמודדות עימם.

 

קושי בניתוח הסרה

הקושי בטיפול בגידולים אלו בהליך של כריתה נובע, לא רק מקצה ההתפתחות המהיר, אלא גם מצורת הגידולים. הגידול מתאפיין במבנה מסועף ודמויי כוכב דבר המקשה על כריתה יעילה של כל התאים. על מנת להתמודד עם קושי זה פותחו שיטות דימות מתקדמות הכוללות סימון התאים הממאירים בצביעה וביופסיה במהלך הניתוח גליובלסטומה GBMועוד.

 

מחסום דם מוח

קושי נוסף המאפיין גידולי סרטן במוח הוא חוסר היכולת של מרבית התרופות לעבור את מחסום הדם מוח הטבעי של הגוף. לשם כך פותחו תרופות ביולוגיות מיחדות שנועדו לעצור את ההתפשטות והצמיחה של הגדולים באמצעות מניעת היצירה של כלי דם מזינים בסביבת התאים הממאירים. לשם התאמת התרופה יש צורך בנטילת ביופסיה וביצוע בדיקה מולקולרית.

 

שיבוש השדה החשמלי

אחד הקשיים הגדולים ביותר בטיפול בגליובלסטומה הוא חוסר היכולת למנוע את החזרתיות של הגידול. גם לאחר ניתוחי הסרה וטיפולי קרינה וכימותרפיה התאי הסרטניים נוטים לחזור. לשם כך פותחה מערכת האופטיון. מדובר על טכנולוגיה חדשנית העושה שימוש בשיבוש המטען החשמלי של התאים הסרטניים, על מנת למנוע את המשך תהליך החלוקה של התאים.

 

קשיים עם המערכת

הקושי עם שיטת טיפול זו נובע מכך שהיא מחייבת את המטופל לשהות עם האלקטרודות צמודות לקרקפת במרבית היממה. על מנת שהטיפול יצליח יש צורך שהוא יהיה ממושך והדבר עשוי להקשות על החיים של המטופלים. גם הצורך לגלח את הקרקפת יכול להקשות מבחינה חיצונית וחברתית וניתן להתמודד עם כך באמצעות כובעים או פאות כמו גם, העלאה של המודעות.

 

תופעות לוואי בעיתיות

לטיפולים הכימותרפיים עצמם עלולים להיות מלווים תופעות לוואי קשות. התרופות הללו פוגעות לא רק בתאים הסרטניים ולפגוע בשיער ובעור של המטופל. בחילות, הקאות, כאבי ראש ועוד תופעות לוואי שונות יכולים להתלוות לטיפול הכימותרפי וברבים מהם ניתן לטפל תרופתית, כמו גם באמצעות קנאביס רפואי. אל הטיפול במחלה עצמה נלווה טיפול סימפטומטי מאתגר.

 

סיכום קשיים בטיפול

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו במקצת הקשיים שמאתגרים את הטיפול בגליובלסטומה כיום. כפי שציינו, הקושי הגדול ביותר הוא החזרתיות של  המחלה. קושי נוסף נובע מתופעות הלוואי של התרופות. כפי שציינו, טיפול בשדה חשמלי יכול לסייע במניעת חזרתיות. חשוב למצוא לכל מטופל את שילוב הטיפולים הנכון עבורו למלחמה בגידול עצמו ובתופעות הלוואי של הטיפולים השונים.

מוח

 

מידע נוסף
ראייה ממוחשבת בתעשיית הרכב

בדיקת איכות אופטית של פינים בלוח מעגלים מודפסים עם מצלמה חכמה תלת ממדית חוסכת זמן ומגבירה את הפרודוקטיביות. בדיקת איכות אופטית של פינים בלוח מעגלים

גן לאירוע השקה

פלה בידכם הזכות לארגן את אירוע ההשקה הבא שלכם? מעולה, שכן המחמאות בהמשך תזרומנה רק אליכם. ארגון של אירועים כולל ואפשר להגיד שמתחיל בבחירת מקום