מי נחשב משתמט מהצבא?

תוכן עניינים

הרבה פעמים אנחנו שומעים את הביטוי "משתמט" מבלי בהכרח לדעת מי נחשב למשתמט על פי ההגדרה ומי לא. אז מי בעצם נחשב למשתמט משירות צבאי? 

 

חוק שירות חובה

במדינת ישראל קיים חוק שירות חובה בצה"ל, אשר מחייב את אזרחי ישראל אשר בריאותם מאפשרת להם להתגייס לצבא ההגנה לישראל. בניגוד למקומות בהם הצבא הוא התנדבותי, במדינת ישראל הצבא הוא צבא חובה ואילו כל נער ונערה כשירים מחויבים לשרת שירות צבאי.

 

מה נחשב להשתמטות מהצבא?

משתמטים הם אנשים אשר לא שירתו בצבא ולא בעקבות נימוקים או מצבים שהצבא מקבל. קיימות סיבות רבות בגינן בני נוער לא מתגייסים כמו למשל הצהרת אמונה דתית לבנות, בעיות רפואיות ונפשיות, רקע פלילי ועוד. משתמט הוא לא אדם שקיבל אישור מהצבא לא להתגייס, אלא אדם שמנסה לצאת מהצבא מבלי שתהיה לו סיבה מתקבלת על הדעת בעיני המערכת. השתמטות מהצבא היא תופעה מוכרת וידועה, שבחברה נחשבת לדבר שיש לגנותו.

 

מדוע אנשים בוחרים להשתמט מהצבא?

  • המערכת הצבאית נחשבת למערכת מורכבת ביותר, ואנשים רבים מפחדים וחוששים להיכנס אליה. אולם, כאשר לאותם אנשים אין סיבה ממשית להשתחרר כמו למשל סיבה רפואית, הם מסתכלים על השתמטות כאופציה היחידה.
  • מדובר באופציה בעייתית מאוד שכן השתמטות היא עבירה על החוק לכל דבר ועניין, ואנשים אשר מבצעים אותה יכולים לעמוד לדין בגינה.
  • סיבות נוספות להשתמטות יכולות להיות מצפוניות או ערכיות, אנשים שלא מאמינים בדרכו של צה"ל או שחוששים לסכן את חייהם ובריאותם.

 

ההשלכות של השתמטות

מלבד העובדה שהשתמטות נחשבת לאחד הדברים היותר שנויים במחלוקת במדינה, מדובר בעבירה פלילית לה יש השלכות רבות. לאחר תקופה ארוכת טווח בה אדם אינו מתייצב ללשכת הגיוס יוגש נגדו אישום לבית הדין הצבאי. לאחר מכן מדובר בהליך משפטי לכל דבר ועניין שיכול להגיע לענישה כבדה.

בנוסף, חשוב לזכור שהצבא הוא חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית, והשתמטות מהצבא יכולה להיות מכשול בחייו של האדם, שישפיע גם על התעסוקה שלו, ההשכלה שלו ועוד.

 

האם יש דרך לצאת מהצבא מבלי להשתמט?

כאמור, הצבא לא תמיד יכול להתאים לכולם, ואנשים רבים חושבים שהשירות הצבאי אינו מתאים להם ואף יכול לגרום להם לקשיים משמעותיים. במקרה כזה, תמיד יהיה מומלץ להימנע מהשתמטות בניגוד לחוק ולנסות ולהבין מה האפשרויות החוקיות שלכם. אם אתם חוששים לבריאותכם, נסו לחפש אישורים מתאימים המעידים על כך שאינכם כשירים לשרת בצבא.

מומלץ לעבור את התהליך הזה בליווי של גורם מוסמך ומקצועי שמכיר את חוקי הצבא ויודע על המערכת על מנת שתוכלו לקבל תמונת מצב ולהבין מה צריכה להיות דרך הפעולה שלכם. אם אתם במצב כזה, כדאי לחפש עורך דין המתמחה בתחום הצבאי ויחד איתו תוכלו לחשוב על כל האפשרויות החוקיות למצב.

השתמטות מהצבא

מידע נוסף
ראייה ממוחשבת בתעשיית הרכב

בדיקת איכות אופטית של פינים בלוח מעגלים מודפסים עם מצלמה חכמה תלת ממדית חוסכת זמן ומגבירה את הפרודוקטיביות. בדיקת איכות אופטית של פינים בלוח מעגלים

גן לאירוע השקה

פלה בידכם הזכות לארגן את אירוע ההשקה הבא שלכם? מעולה, שכן המחמאות בהמשך תזרומנה רק אליכם. ארגון של אירועים כולל ואפשר להגיד שמתחיל בבחירת מקום